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2023 지능정보사회 이용자보호 국제컨퍼런스
2023 지능정보사회 이용자보호 국제컨퍼런스
2023 지능정보사회 이용자보호 국제컨퍼런스 Possibilities and Limits of Cooperation and Conflict

The 5th International Conference on Ethics of
the Intelligent Information Society

2023 지능정보사회 이용자보호 국제 컨퍼런스

  • 2023.12.01.(FRI) 14:00 ~ 17:20
  • 포스트타워 대회의실(10층) | 온라인 실시간 스트리밍

연사소개
기조발제
이름Name
S. Shyam SundarS. Shyam Sundar
소속Affiliation
펜실베니아주립대학교Pennsylvania State University
직책Position/Department
교수Professor
연사 소개Presenter Biography
스탠퍼드 대학교에서 박사학위를 받은 S. Shyam Sundar는 제임스 P. 지미로 미디어 효과학 교수이자 펜실베이니아 주립대 커뮤니케이션 대학 미디어 효과 연구소의 창립 이사이다. 또한, 사회적 윤리적 함의에 중점을 두고 AI의 개발과 적용에 관한 연구를 주로 다루고 사회적 선을 증진하고 오용으로 인한 위협을 줄이는데 주력하는 펜실베니아 주립대의 학제 간 컨소시엄인 ‘사회적 책임 인공지능 센터(https://ai.psu.edu)’의 이사직을 맡고 있다. Sundar 교수는 이론가이자 실험가로 통신 기술로 인해 나타나는 사회적, 심리적 결과에 대한 독창적인 모델을 제시하여 학계에 이론적인 기여를 하였고, 실험 면에서는 현대 디지털 미디어에 고유한 멀티 모달리티(multi-modality) 및 인터액티버티(interactivity)와 같은 기술적 요소를 주로 다루고 있다. Sundar 교수는 디지털미디어 발전 초기 10년 동안 이 분야에서 인터넷 관련 연구 논문을 가장 많이 발표한 연구자이다. Sundar 교수는 미 국립과학재단(NSF), 한국과학창의재단, 맥아더재단, 페이스북, 록히드마틴 정보 시스템 및 글로벌 서비스 등 다양한 기관에서 연구 지원을 받고 있다. 기술 분야에서 자주 인용되는 저자인 Sundar 교수는 미국 의회에서 전문가 증인으로 증언한 바 있고 다양한 국가의 대학에서 강연을 진행했다. 또한 2015년에 블랙웰 와일리(Blackwell Wiley)에서 출간한 커뮤니케이션 기술 심리학에 관한 최초의 핸드북의 편집자이자, 컴퓨터 매개 커뮤니케이션 저널의 편집장을 역임했으며 20개 이상의 학술지의 편집위원회에서 활동했다. 국제커뮤니케이션협회(ICA)의 펠로우이며, 2008-2010년까지 커뮤니케이션 및 기술(Communication & Technology) 부문의 의장을 역임했다. 커뮤니케이션 기술 연구에 기여한 공로를 인정받아 해당 부문에서 수여하는 프레드릭 윌리엄스(Frederick Williams) 상을 수상했다. 또한 저널리즘 및 매스커뮤니케이션 교육협회(AEJMC)에서 수여하는 폴 J. 도이치만(Paul J. Deutschmann) 우수 연구상을 수상했다.S. Shyam Sundar (PhD, Stanford University) is James P. Jimirro Professor of Media Effects and founding director of the Media Effects Research Laboratory at Penn State University’s College of Communications. He is also Director of the Center for Socially Responsible Artificial Intelligence (https://ai.psu.edu), an interdisciplinary consortium at Penn State devoted to the development and application of AI with an emphasis on its social and ethical implications, enhancing social good and mitigating threats from its misuse. Prof. Sundar is a theorist as well as an experimentalist. His theoretical contributions include several original models on the social and psychological consequences of communication technology. His experiments focus on technological elements such as multi-modality and interactivity that are unique to modern digital media. Sundar was identified as the most published author of Internet-related research in the field during the medium’s first decade. His research is supported by the National Science Foundation (NSF), Korea Science and Engineering Foundation, MacArthur Foundation, Facebook, Inc., and Lockheed Martin Information Systems and Global Services, among others. A frequently cited source on technology, Sundar has testified before the U.S. Congress as an expert witness and delivered talks at universities in several countries. He is editor of the first-ever Handbook of the Psychology of Communication Technology, published by Blackwell Wiley in 2015. He has served as editor-in-chief of the Journal of Computer-Mediated Communication and on the editorial boards of over 20 other journals. He is a Fellow of the International Communication Association (ICA), and has served as chair of its Communication & Technology division, 2008-2010. He is a recipient of the Frederick Williams Prize awarded by the division for contribution to the study of communication technology. He is also winner of the Paul J. Deutschmann award for excellence in research from the Association for Education in Journalism and Mass Communication (AEJMC).
발표제목Subject
생성형 AI와 인간심리학: 사회적 책임을 기반으로 하는 신뢰 구축을 위하여Generative AI and Human Psychology: Path Toward Socially Responsible Trust
발표요약Abstract
생성형 AI의 등장으로 머신러닝의 ‘블랙박스’ 특성에 기인한 AI 시스템의 편향된 결과물을 개선해야 할 필요성이 시급하게 대두되었다. 본 논의에서는 인간 커뮤니케이션에서 AI의 역할에 대해 생각할 수 있는 개념적 틀에서 시작하여, AI 시스템의 편향된 결과에 관한 주요 사례들을 소개한다. 또한 기술에 대한 인간의 심리적 반응, 특히 인지적 휴리스틱스(Cognitive heuristics)에 기반하여 기계에 대한 과도한 신뢰 경향을 이해하는 것이 핵심이라고 주장한다. 또한 상호 작용성이 강화된 인터페이스를 통해 부당한 신뢰를 약화하고 반응형 AI를 촉진할 수 있는 사회기술적 솔루션이 필요하다고 강조한다.The arrival of Generative AI has created an urgent need to better address the biased output of AI systems that are caused by the black box nature of machine learning. This talk begins with a conceptual framework for thinking about the role of AI in human communication and outlines major instances of biased outcomes by AI systems. It argues that the key lies in understanding human psychological responses to technology, particularly our tendency to over-trust machines based on cognitive heuristics. It calls for sociotechnical solutions that can mitigate unwarranted trust and promote responsive AI by making their interfaces more interactive.
발제
이름Name
성용준Yongjun Sung
소속Affiliation
고려대학교 심리학부School of Psychology, Korea University
직책Position/Department
교수Professor
연사 소개Presenter Biography
성용준 교수는 Iowa State University에서 학사학위, University of Georgia에서 석사 및 박사학위를 취득했다. University of Texas at Austin (2006-2012)과 Southern Methodist University (2012-2014)에서 교수로 재직했으며, 2014년 3월부터 고려대학교 심리학부에서 소비자광고심리 전공 교수로 재직중이다. 주요 연구 분야로는 소비자 심리, 브랜드 심리, 지속가능성, 인공지능이며, 다양한 연구를 통해 소비자 행동과 그 기저의 심리에 대한 이론적 이해를 높일 뿐만 아니라 실무적, 정책적 방향성 또한 제시함으로써 궁극적으로 지속가능한 소비자 삶의 질 향상에 기여하는 것을 목표로 갖고 있다. 국제/국내 학술지에 130여편의 논문을 게재했으며, 2017, 2019, 2021년 고려대학교 석탑연구상을 수상하였다. 현재 한국소비자광고심리학회 회장, 한국광고학회 부회장, 광고학연구 편집위원장으로 활동하고 있으며, Journal of Advertising, Journal of International Advertising, Journal of Interactive Advertising의 편집위원으로 활동하고 있다.Dr. Yongjun Sung is a professor of psychology in the School of Psychology at Korea University. Before he joined KU, he served as a professor of advertising at the University of Texas at Austin (2006 – 2012) and Southern Methodist University (2012 – 2014). Dr. Sung’s research focuses on sustainability, consumer psychology, brand psychology, and artificial intelligence (AI). The ultimate objectives of his long-range research program are to enhance the theoretical understanding of the role of branding in the persuasion process and to provide meaningful implications for consumer psychologist, marketers, advertisers, and policy makers to improve consumer well-being. Dr. Sung has authored or co-authored over 100 articles in leading refereed journals including Journal of Consumer Psychology, Journal of Cross-Cultural Psychology, Psychology & Marketing, Journal of Advertising, International Journal of Advertising, Journal of Interactive Advertising, Journal of Public Policy and Marketing, Journal of Brand Management, among others. Dr. Sung serves on the Editorial Review Board of Journal of Advertising, International Journal of Advertising and Journal of Interactive Advertising.
발표제목Subject
인공지능 시대: 지속가능한 AI 기술을 위한 신뢰와 프라이버시The Era of AI: Trust and Privacy for a Sustainable AI Technology
발표요약Abstract
본 연구는 수집되는 개인정보는 양적 증가와 질적 확장이 이루어짐과 동시에 인공지능 에이전트가 개인정보 수집을 맡고 있는 변화된 디지털 미디어 환경에서의 프라이버시 문제를 고찰한다. 구체적으로, 본 연구는 디지털 미디어 환경에서 개인정보 유형을 새롭게 정립하고, 인공지능 에이전트의 개인정보 수집에 대한 이용자의 신뢰와 염려 인식을 확인하였다. 이러한 연구 결과를 통해 인공지능 기술에 대한 이용자의 신뢰를 높일 수 있는 방안을 제안하고, 개인정보 보호를 위한 제도적, 사회적 논의를 활성화하고자 한다.This study examines privacy issues in the evolving digital media landscape, where the collection of personal information, witnessing both quantitative growth and qualitative expansion, is increasingly managed by artificial intelligence agents. Specifically, this research redefines types of personal information within the digital media context and explores users' trust in, and apprehensions about, AI agents' data collection practices. The findings aim to suggest strategies for enhancing user trust in AI technologies and facilitate discussions on personal information protection at both the institutional and social levels.

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